סגירת תיק בהסדר מותנה

עו"ד עמרי לשם

הסדר מותנה הוא אפשרות רווחת יחסית, המוצעת בשנים האחרונות לאנשים נורמטיביים רבים שמצאו את עצמם לראשונה מסתבכים עם חשד למעשה פלילי שאינו חמור במיוחד.[1] אז מהו בעצם אותו הסדר שמוצע לחשודים מסוימים ומאפשר סגירתם של תיקים רבים ללא קיום משפט?[2] כפי ששמו מרמז עליו, מדובר בהליך שמשקף הבנה בין התביעה לבין החשוד, שלפיה יסתיים באיבו ההליך הפלילי בעניינו של החשוד, תוך "תשלום מחיר" מקל יחסית, ללא הכתמה של הרישום הפלילי שלו (למעט בפני גופים בטחוניים המודעים לכך שנחתם הסדר מותנה בעניינו).

האינטרס של המדינה בהסדר מותנה

לאור התיאור של מהותו של הסדר זה, נשאלת אוטומטית השאלה, מהו האינטרס של המדינה בו? המדינה עצמה אינה מעוניינת להקצות משאבים יקרים שנדרשים לניהולו של הליך פלילי כל זמן שניתן לקיים את דרישות האינטרס הציבורי במשאבים מצומצמים בהרבה. על כן, מציעה המדינה חלופה בדמות הסדר מותנה, שתאפשר לה לחסוך במשאבים, ובמקביל, תאפשר לה למנוע פגיעה שאינה נדרשת ואינה מידתית, כלפי חשודים מסוימים, שככלל הם אנשים נורמטיביים.

סיום הליך בהסדר מותנה

על כן, המדינה, החל משנת 2013, מאפשרת לסיים הליך פלילי במסלול מקוצר אליו מתלווה סנקציה פלילית מתונה, אם עמד החשוד בתנאים הקבועים בחוק, לכך: ראשית, על החשוד להודות בביצוע העבירה שבעניינה מוצע ההסדר המותנה; שנית, על החשוד להיות ללא עבר פלילי מחמש השנים האחרונות; שלישית, העבירה שבעניינה מוצע ההסדר היא עבירה מסוג חטא או עוון (כלומר, לא ניתן להיכנס בגינה לכלא ליותר משלוש שנים). עם זאת, קיימת אפשרות בעתיד שתורחב ההגדרה גם לעבירות פשע מסוימות שכרגע אינן חלק מהחוק; רביעית, התובע בתיק סבור שהנסיבות של העבירה שהחשוד לכאורה ביצע אינן מצדיקות מאסר בפועל; חמישית, בעניינו של החשוד אין 'מב"דים', כלומר, כרגע הוא איננו חשוד או נאשם בעבירות אחרות במקביל.

תנאים נוספים בהסדר מותנה

תנאי ההסדר יכולים לכלול אחד מבין אלה, לפי שיקול דעת התובע: קנס לטובת המדינה; פיצוי כספי לנפגע/ת העבירה; התחייבות בכתב להימנע מביצוע חוזר של העבירה; כניסה לתוכנית שיקום המותאמת הן לחשוד והן לנסיבות העבירה. במקביל, ניתן לדרוש מהחשוד לבצע פעולות אשר יש בהן כדי לרפא בדיעבד את שנעשה, או למנוע השנות מקרים דומים בעתיד: הפקדת כלי הירי שברשות החשוד; פסילת רשיון הנהיגה שלו; התפטרות החשוד ממקום העבודה הנוכחי שלו; הוצאת צו הרחקה או צו למניעת הטרדה, לחשוד; התנצלות בכתב של החשוד מהנפגע/ת; וכן עוד פעולות נוספות על פי שיקול דעת התביעה.

חשיבותו של עורך-דין פלילי בהסדר מותנה

למרות שעל פניו נראה הסדר מותנה כ"מסלול מפתה" אשר אינו מצריך מחשבה רבה בטרם הסכמה לחתימה עליו, מדובר בהליך שיש להיות מודעים לכלל ההיבטים שלו לפני שחותמים עליו. בפרט, ההסדר צריך להישקל בקפידה כאשר אתם חשים, מכל סיבה שהיא, שהוא עושה לכם עוול. חשוב לדעת כי לחשוד עומדת הזכות לקבל לידיו את חומר החקירה בתיק, וכן את כתב החשדות נגדו (בדומה להליך שימוע), ויש לבחון אותם היטב באמצעות עורך דין שזוהי התמחותו, ולראות שאכן קיימת סיבה מוצדקת להפנות את החשוד להסדר. אין לחתום בשום אופן על הסדר מותנה בטרם התייעצתם עם עורך דין פלילי שיש לו נסיון עם לקוחות שעמדו במצב דומה, ואשר יוכל לסייע לכם לבחון בצורה המיטבית את היתרונות והחסרונות של הליך כזה, בעניינכם.

[1] חוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], תשמ"ב-1982, סימן א'1: סגירת תיק בהסדר.

[2] תיקים שנסגרו בהסדר מותנה מפורסמים באתר משרד המשפטים.

צרו קשר לייעוץ ראשוני

עו"ד עמרי לשם מלווה את לקוחותיו החל משלבי החקירה הראשוניים אל תוך התיקים עצמם, בכל סוגי העבירות. עו"ד עמרי לשם זמין בכל שעות היממה ובכל הארץ.

דילוג לתוכן