למה חשוב עו"ד פלילי בנייד?

למה חשוב עו"ד פלילי בנייד? אתם הרי אנשים נורמטיביים, מעולם לא הייתם בתחנת משטרה (ברוך השם), וכל הסיפורים על כאלה שיוצגו על ידי עורכי דין פליליים הם ממש רחוקים מכם: פגשתם אותם בעיתון (יוצא לכם לקרוא לפעמים?), או בחדשות, בוודאי באינטרנט. אבל אלו אנשים מסוגים אחרים (לכאורה). בטח היו להם כבר סיפורים בעבר, או שאולי אלה אנשים בעמדות שררה או בעמדות מפתח, שהסיכונים והפיתויים בהן ממש זמינים או גבוהים, ולכן הם צריכים עו"ד פלילי צמוד או לפחות בהישג יד.

עדיין לא הבנתי – למה חשוב עו"ד פלילי בנייד?

ובכן, הרשו לי לתקן אתכם. כמי שכל השנים ייצג כמעט אך ורק אנשים נורמטיביים – כאלה ללא עבר פלילי, המנהלים חיים שגרתיים ולרוב גם אנשי משפחה, אני יכול לומר לכם שגם הם לא חשבו שיזדקקו לשירותיו של עורך דין פלילי, לפתע פתאום באמצע החיים וללא שום התראה מוקדמת. יותר מזה. אני יכול לומר לכם שבערך 70% מהתיקים הפליליים שנפתחים מדי שנה בארץ (נפתחים משהו כמו 300,000 תיקים בשנה, ע"פ נתוני המדינה)[1], נפתחים לאנשים כאלה בדיוק. נורמטיביים. ללא עבר פלילי. ללא תיקים פתוחים במשטרה. כאלה שהפשע רחוק מהם ובוודאי שאינו חלק מאורח החיים שלהם. ועדיין – הם מצאו את עצמם בחקירה פלילית. לעיתים כעצורים ולעיתים לא.

לא ברור על מה אדם נורמטיבי יכול להיחקר

ועכשיו, לשאלת השאלות – על מה לעזאזל אנשים נורמטיביים נחקרים? איך בכלל יכול להיות שאדם נורמטיבי מוצא את עצמו בתחנת משטרה, אולי הוא בעצם לא נורמטיבי? אז קודם כל אנשים נורמטיביים נחקרים על ה-כ-ל. ללא יוצא מן הכלל. אנשים נורמטיביים נחקרים בגין עבירות סמים, אלימות, עבירות מין, עבירות כלכליות, רשלנויות, וכמובן ענייני תכנון ובניה. אין עבירה שמדלגת מעל אנשים נורמטיביים. ההבדל היחיד בינם לאלו שאינם נתפסים כנורמטיביים, כלומר עבריינים, או סדרתיים למיניהם, ובוודאי למשפחות פשע, הוא "החד-פעמיות" של המאורע. הדרמטיות של לקיחתם למשטרה, בעיניהם ובעיני סביבתם הקרובה היא גדולה ביותר.

למקרה שעדיין לא נפל האסימון…

עדיין לא נשמע אמין? הנה דוגמאות של אנשים שישבו אצלי במשרד ונחשדו בפלילים:

  1. מהנדס ותיק שהפרויקט האחרון שלו נגמר והיה צורך לשלם לו פיצויים שמנים. בעיני הבוסים שלו זה לא מצא חן. הם החליטו לתפור לו תיק על קבלת דבר במרמה, התחזות, גניבה ממעביד וכמובן הונאה – כל זאת בידיעה שהרשעה פלילית מהווה הפרה של הסכם העבודה בין הצדדים ומאפשרת להימנע מתשלום זכויות סוציאליות.
  2. עצמאי ששיתף פעולה במספר עסקאות עם נוכל סדרתי. הנוכל רימה לאורך הדרך גם גורמים עברייניים שפעלו נגדו בשיטות שהם מכירים ואוהבים. הוא עצמו, אותו עצמאי, רק הגיש את החוב להוצאה לפועל. זה לא הפריע למשטרה לחשוד בו פעמיים כי איים על אותו נוכל וניסה לסחוט את אותו לצורך השבת כספיו.
  3. גבר שהיה מצוי בעיצומו של סכסוך גירושין, ומצא עצמו מוקלט באמצעות אמצעי האזנת סתר בביתו שלו. לאחר שהתלונן במשטרה זכה לתלונה שכנגד על איומים ופגיעה בפרטיות.
  4. בחור צעיר ששתה קצת יותר מדי (לפני שהגיעה הקורונה) והחליט שזה יהיה רעיון טוב לצאת למועדון ולהכיר בחורות למרות שהוא בזוגיות. את הלילה הוא סיים במלונית עם בחורה שזה אך הכיר, ושבוע אח"כ כבר נאלץ להסביר למה לה לשקר שהוא אנס אותה באותו בוקר בו בילו ביחד, כשהוא עצמו נתון במעצר.
  5. הייטקיסט שנתפס לאחר שתכנת את המחשב שלו כך שידווח אוטומטית על שעת היציאה מהעבודה, ללא קשר לשעה שבה סיים לעבוד בפועל. רק בשביל לסבר את האוזן – מדובר בקבלת דבר במרמה ממעביד.
  6. שכן תם לב שהיה נתון במשך שנים למסכת של הטרדות ואיומים מצד שכנתו המשועממת. לא חשב שהדבר יוביל לתלונות תכופות למשטרה ואף למצב שבו היא, למרבה האבסורד, מבקשת נגדו צו למניעת הטרדה מאיימת.

וזוהי רק ההתחלה לה לה 

כל הדוגמאות הנ"ל הן רק חלק קטן מסיפורים רבים שניתן לספר על הסתבכויות בלתי צפויות המסבירות למה חשוב עו"ד פלילי בנייד. לכל אלו ניתן להוסיף את נפגעי העבירה. אלו שמעשים פליליים כוונו ובוצעו כלפיהם – גם הם זקוקים לייעוץ, הכוונה וליווי מצד עו"ד פלילי.

סיכום

כל אחד צריך עו"ד פלילי בנייד. כזה שהוא סומך עליו / שקיבל עליו המלצות. לעולם אין לדעת מה עלול לקרות ואיפה אנחנו עלולים להימצא. BETTER SAFE THAN SORRY. שנה אזרחית מוצלחת ובטוחה לכולכם.

[1] דוח פרקליטות המדינה לשנת 2019, וכן כתבה בנושא באתר ישראל היום.

צרו קשר לייעוץ ראשוני

עו"ד עמרי לשם מלווה את לקוחותיו החל משלבי החקירה הראשוניים אל תוך התיקים עצמם, בכל סוגי העבירות. עו"ד עמרי לשם זמין בכל שעות היממה ובכל הארץ.

דילוג לתוכן