רישום פלילי ורישום משטרתי

עו"ד עמרי לשם

מרשם פלילי – לכל אחד יש

כפי שהסברתי במאמר על מחיקת רישום פלילי ובקשת חנינה,[1] לכל אדם החי במדינת ישראל קיים תדפיס מידע פלילי על שמו. אין משמעותו של מסמך שלחובת אותו אדם קיים רישום פלילי. משמעותו היא שהוא אזרח במדינה ומופיע ברישומיה. פרט לכך, קיימים לאדם שני רישומים נוספים, אשר כל אחד מהם נושא משמעות נפרדת – רישום משטרתי ורישום תעבורתי. במאמר זה בחרתי לעשות סדר ברישומים השונים, היות שלא אחת מגיעים אליי לקוחות אשר אינם יודעים להבדיל ביניהם, ואינם מבינים את המשמעות של כל אחד מהם.

רישום פלילי – מה זה בעצם?

אדם בעל רישום פלילי הוא אדם אשר עניינו הפלילי הגיע אל בית המשפט. ברוב המקרים הרישום יופיע בעקבות כך שבית המשפט הרשיע אותו בעבירה או בעבירות שיוחסו לו, ולפיכך, התקיימה בעניין אותו אדם חובה עונשית על-פי החוק הפלילי שבשמו הועמד לדין. כל זמן שתיק פלילי נפתח במשטרה או ביחידה חוקרת אחרת ולא הגיע לפתחו של בית המשפט, הוא אינו מהווה רישום פלילי, ולכן, לא ייכנס אל תעודת המרשם הפלילי. לצורך הדוגמה, אדם אשר נדרש להציג תעודת מרשם פלילי לנציגות זרה – "רישום פלילי קונסולרי", המכונה גם "תעודת יושר", יראו בתעודה זו רק את העבירות עליהן נשפט ושבהן נגזר דינו. במקביל, יופיעו ברישום הפלילי גם הליכים שהגיעו לפתחו של בית המשפט, שהופסקו בשל אי-כשירותו של הנאשם לעמוד לדין.

צווים שנתנו ע"י ביהמ"ש יופיע גם ברישום הפלילי

אדם שנקבע לו צו מבחן או שחתם בפני בית המשפט על התחייבות להימנע מלבצע עבירה או שנפסקו לחובתו שעות שירות לתועלת הציבור (של"צ) ע"י בית המשפט – כל אלו יופיעו ברישומו הפלילי. גם הליך שהסתיים באי הרשעה יופיע ברישום הפלילי, בין אם נפסק לחובת בגיר ובין אם נפסק לחובת קטין.

כל שינוי שנעשה ברישום הפלילי, בין אם ע"י הענקת חנינה ובין אם מסיבה כלשהי אחרת, יתועדו ברישום הפלילי של בעל המרשם.

רישום משטרתי – לא עבר פלילי!

רישום זה מכיל את כלל התיקים שהמשטרה או היחידה התובעת סגרו לאחר שהגיעו אליהן, ובטרם הוגש בהם כתב אישום לבית המשפט. כל תיק שנסגר בעילה שאינה חוסר אשמה, קרי, חוסר ראיות, נסיבות העניין אינן מצדיקות העמדה לדין (בעבר – "חוסר עניין לציבור") או סגירת תיק בהסדר, יופיעו ברישום המשטרתי.[2] כמו כן, ברישום המשטרתי יופיעו תיקים שהיחידה התובעת (לרוב – הפרקליטות או התביעות המשטרתיות) ביקשו לחזור בהם מכתב אישום. עוד תיעוד שיופיע ברישום המשטרתי הוא לגבי הליכים שהיועץ המשפטי לממשלה החליט לעכב. במקרים בהם קצין משטרה מחליט להפסיק חקירה בדבר תלונה שהוגשה ליחידתו, הנושא יתועד ברישום המשטרתי של האדם שנגדו הוגשה התלונה. תיקי חקירה פתוחים, המכונים מב"דים (ממתינים לבירור דין) וכן תיקים שמצויים בעיצומו של הליך בבית המשפט – גם כן יתועדו ברישום המשטרתי.

רישום תעבורתי

את תמונת התדפיס הפלילי משלים רישום תעבורתי. רישום תעבורתי אינו שייך לעולם הפלילי "הקלאסי" ואינו מהווה רישום פלילי. הרישום התעבורתי מהווה תחום התמחות נפרד אבל משיק לעולם הפלילי. רישום תעבורתי קיים לחובתם של מרבית הנהגים, בשלב כלשהו של הרשיון שלהם, בעוד שרישום פלילי הוא מסמך שאצל רוב האוכלוסיה הוא ריק. רישום תעבורתי מתעד את כלל העבירות שבוצעו כחלק מנהיגה בכלי רכב, בעיקר, אף שעבירות תעבורה יכולות להתבצע גם ע"י הולך רגל – מעבר שלא במעבר חציה, חציה ברמזור אדום, הליכה במקום האסור להולכי רגל ועוד. מרבית העבירות בתחום הזה אינן "זולגות" אל הרישום הפלילי, אולם ישנן גם כאלה שהמחוקק קבע לגביהן במפורש כי הן מהוות עבירה פלילית מעבר לעניין התעבורתי (סיכון חיי אנשים במזיד בנתיב תחבורה, עבירות גרם מוות שמתבצעות בכביש ועוד).[3]

סיכום – המרשם הפלילי

על מנת לקבל מענה הולם לבעיה שלכם, יש להבין מהו הרישום המקשה עליכם – בין אם בקבלה למקום עבודה, קבלת דרכון זר, חידוש רשיון נהיגה או קבלת רשיון ציבורי וכן במקרים ובנסיבות רבים אחרים – כל זמן שאינכם יודעים להבדיל בין הרישומים השונים ואינכם מסוגלים להצביע על השלכותיהם, אינכם יכולים לדעת מהו סוג הטיפול שדרוש לכם. לכן, אם ישנו רישום כלשהו שמשפיע עליכם ומגביל אתכם, זה הזמן לפנות לעורך דין פלילי המתמחה בתחום, אשר יוכל גם לזהות את מקור הבעיה וגם לספק לה פתרון מיטבי.

[1] קישור למאמר שלי בעניין מחיקת רישום פלילי.

[2] סימן א'1 לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], תשמ"ב-1982, לעניין סגירת תיק בהסדר: https://www.nevo.co.il/law_html/law01/055_096.htm#hed23

[3] מוזמנים לקרוא עוד על נושא רישום תעבורתי באתר של עו"ד ניר שלום, מומחה לדיני תעבורה.

צרו קשר לייעוץ ראשוני

עו"ד עמרי לשם מלווה את לקוחותיו החל משלבי החקירה הראשוניים אל תוך התיקים עצמם, בכל סוגי העבירות. עו"ד עמרי לשם זמין בכל שעות היממה ובכל הארץ.

דילוג לתוכן